Veelgestelde vragen


Op deze pagina vindt u de meest gestelde vragen

Werking

  • Waar/hoe sluit je de GObox aan?

    De GObox wordt aangesloten tussen de externe decoder (settopbox van bijvoorbeeld KPN of Ziggo) en de TV. Hiervoor gebruik je de meegeleverde HDMI kabel. De GObox zit er dus als het ware tussen in en haalt uit dit HDMI signaal de ondertiteling. De GObox geeft vervolgens het TV signaal door aan de TV al dan niet met de gesproken ondertiteling. De GObox werkt niet samen met TV’s waarbij gebruik gemaakt van een interne CI+ module om de zenders te decoderen. Hierbij zal dan in overleg met de TV aanbieder toch een externe decoder moeten worden aangesloten.
  • Kan ik de gesproken ondertitels ook met een koptelefoon beluisteren, zodat de anderen in de kamer alleen de gewone TV horen?

    Dit kan met een koptelefoon met een zogenoemde (3.5 mm) audio plug of draadloos middels bluetooth. Het koppelen van zo’n bluetooth koptelefoon kan via het menu van de GObox dat wordt weergegeven op het TV scherm.
  • Kan ik ook met mijn hoortoestel via een ringleiding luisteren?

    Zoals je de ringleiding doorgaans op de 3.5mm koptelefoon aansluiting van je TV aansluit, zo kun je die ook op de 3.5mm koptelefoon aansluiting van de GObox aansluiten. Tevens bestaan er zogenaamde streamers die één of meer bluetooth apparaten kan ontvangen zoals een telefoon of ook de GObox.
  • Hoe sluit ik ook nog bijv. een DVD speler of een Chromecast aan?

    Dit kan op 2 manieren. De handigste manier is om de DVD speler aan te sluiten op de decoder van KPN of Ziggo. Dit kan vaak met een Scart kabel of HDMI kabel. Met de afstandsbediening van de decoder kan dan gekozen worden tussen het TV signaal als bron of de DVD speler als bron. Een andere optie is om een HDMI switch aan te schaffen. Deze switch is o.a. te koop bij verschillende elektronica zaken en kost circa 10-50 euro. Deze switch komt tussen de decoder en de GObox. Een HDMI switch geeft de mogelijkheid om meerdere bronnen met één HDMI kabel aan te sluiten op de TV via de GObox. Op de HDMI switch kies je vervolgens welke bron je wilt gebruiken, bijvoorbeeld de decoder TV of DVD of Chromecast. Uiteraard kun je ook af en toe gewoon de kabel op de ingang van de GObox wisselen als u even met een ander apparaat wilt werken.
  • Kan de GObox ook ondertitels van een film op een USB stick voorlezen?

    Ja dat kan. Hiervoor dien je de USB stick in de USB aansluiting van de decoder te plaatsen (en dus niet in de USB van de GObox). Met de afstandsbediening van de decoder selecteer je nu als bron USB (ook vaak Mass Storage genoemd) in plaats van TV.
  • Als ik zap terwijl de GObox is aangesloten, leest de GObox de naam van de zenders ook voor?

    Nog niet, maar leuk idee
  • Ik heb zowel een DVD, een Blueray en een Ziggo-decoder die met 3 HDMI kabels aan mijn TV hangen. Hoe moet dat dan?

    De GObox kan inderdaad maar één HDMI kabel tegelijk ‘afluisteren’. Ofwel er wordt steeds een andere bron in de GObox gestoken, ofwel er komt een extra kastje (zgn. HDMI ‘selector’ of HDMI ‘switch’) waar alle bronnen op aangesloten kunnen worden en vanwaar er één kabel via de GObox naar de TV gaat.
  • Werkt het ook als ik via satelliet TV kijk?

    Ja, zolang de satelliet ontvanger maar een HDMI aansluiting heeft naar de TV.
  • Ik kijk uitzending gemist via het menu in mijn smart-TV. Werkt de GObox daar ook op?

    Nee, helaas niet. De TV haalt in dat geval zelf de video van internet en dat loopt nergens via een HDMI kabel waar de GObox op zou kunnen ‘afluisteren’.
  • Kan ik ook updates krijgen zodra die beschikbaar zijn?

    De GObox zal automatisch updates ontvangen als hij is aangesloten op het internet. Zonder internet kan hij ook een update krijgen door een bestand van onze website op een USB stick te zetten en die in de GObox te steken.
  • Uit hoeveel stemmen kan ik kiezen en welke zijn het?

    Voor het voorlezen van de ondertiteling kan uit meerdere stemmen worden gekozen. Deze stemmen zijn dezelfde als op de Webbox. De stemmen zijn van Acapela, 2 mannen stemmen (Daan en Max) en 2 vrouwen stemmen (Jasmijn en Femke). De stemmen zijn eenvoudig in te stellen via de afstandsbediening van de GObox en het TV scherm. Ook worden de menu keuzes zoals je gewend bent op de Webbox uitgesproken.

  • Ik kijk vaak Netflix, Videoland of Uitzending gemist. Hoe werkt dat met de GObox?

    Er zijn verschillende manieren om ook films van Netflix of programma’s van Uitzending gemist door de GObox van de gesproken ondertiteling te voorzien. De eenvoudigste manier is om op uw decoder van bijvoorbeeld KPN of Ziggo de app voor Videoland of Netflix of Uitzending Gemist op te starten. De gekozen film/programma wordt nu door uw decoder naar de GObox verzonden. Een tweede optie is om Netflix of Uitzending Gemist op uw PC of smartphone te starten en deze via een Chromecast dongel te streamen naar de GObox. Een derde optie is om uw laptop /PC middels een HDMI kabel aan te sluiten op de GObox.
  • Hoe kan ik de gesproken ondertiteling horen?

    De GObox heeft verschillende manieren om het geluid van de ondertiteling weer te geven. Dit is instelbaar met de afstandsbediening van de GObox. Op de het TV scherm zijn de instellingen te zien. Ook worden de verschillende menu opties door de GObox voorgelezen net zoals op de webbox. Standaard wordt de gesproken ondertiteling afgespeeld op de TV. Hiertoe wordt het oorspronkelijke geluid van de TV iets zachter op het moment dat de ondertiteling wordt uitgesproken. De mate waarin dit gebeurd is ook instelbaar. Een andere optie is om de gesproken ondertiteling niet op de TV te laten klinken maar op een aparte box (onze Webbox), hoofdtelefoon of hoortoestel. Je kunt hierbij kiezen of je alleen de gesproken ondertiteling hoort of ook op de achtergrond het TV geluid, terwijl uit de tv het originele geluid te beluisteren is.
  • Hoe wissel ik van zender?

    Je kunt zoals gebruikelijk met de afstandsbediening van de decoder de verschillende zenders kiezen. Je hoeft verder niets te doen op de GObox, die gewoon voorleest wat er langs komt.
  • Klopt het dat alle ondertiteling door 1 stem wordt uitgesproken?

    Ja, u kan kiezen uit 4 verschillende stemmen, maar u kan 1 stem tegelijkertijd gebruiken. Helaas is het niet mogelijk om een man door een mannenstem te laten uitspreken en een vrouw door een vrouwenstem

  • Ik heb een smart TV die zelf een en ander van internet afspeelt… kan de GObox daar ook iets mee?

    Sommige TV’s zijn voorzien van een Smart TV functie. Daarmee is de TV zelf rechtstreeks verbonden met het Internet en kunnen er Apps worden gedownload op de TV om programma’s te bekijken. De GObox kan deze programma’s niet voorzien van ondertiteling. Wij adviseren de Smart TV functie niet te gebruiken maar deze internet functies zoals YouTube of Netflix te gebruiken op de decoder van bijvoorbeeld KPN en Ziggo. Aangezien de GObox tussen de decoder en TV zit kunnen deze films dan wel worden voorzien van ondertiteling.
  • Kan je de GObox ook echt uitzetten?

    Zodra de GObox stekker in het stopcontact wordt gestoken, start deze automatisch op. Als er ondertiteling aanwezig is op het kanaal waar je naar kijkt begint de GObox automatisch met uitspreken. Als je de decoder uitzet, en er dus geen TV signaal meer wordt aangeboden, dan schakelt de GObox, na een paar minuten, automatisch naar een “slaapmode”. In de slaapmode is het stroomverbruik verwaarloosbaar. Zodra de decoder weer wordt aangezet dan start de GObox weer automatisch op. Als je alleen de gesproken teksten wilt uitzetten maar verder wel TV wil blijven kijken, kun je dat tijdelijk uitschakelen met de ‘spraak-knop’ linksboven op de afstandsbediening. Als je alleen de TV ( dus niet de settopbox) uitzet blijft de GObox wel aan staan en zal het TV-geluid (LuisterTV) met de eventuele gesproken ondertitels met de koptelefoon te horen zijn.
  • Kan je de Webbox en de GObox samen gebruiken?

    Als je al een Webbox met een geldig abonnement hebt dan kun je tegen een gereduceerd tarief een GObox als uitbreiding aanschaffen. Zo kun je toch de vertrouwde gesproken omgeving van de Webbox gebruiken. De GObox geeft dan de ondertiteling weer als een apart kanaal op de Webbox. Zodra je van zender wisselt op je TV/decoder dan wisselt de Webbox daardoor automatisch mee. Als je de Webbox gebruikt met een hoofdtelefoon dan kun je deze blijven gebruiken. Zowel de Webbox als de GObox zijn op hiervoor aangesloten op dezelfde internet aansluiting via een kabel of via draadloos internet (WiFi).
  • Als ik een Nederlandstalig quizprogramma kijk, worden de vragen dan voorgelezen?

    Waarschijnlijk niet. De teksten die programmamakers zelf in beeld plaatsen (via de camerabeelden of met een computer-overlay) hebben vaak geen vaste opmaak/positie en worden waarschijnlijk ‘weggefilterd’ zoals ook bijvoorbeeld bij reclameborden langs een voetbalveld zal gebeuren.
  • Als ik de GObox heb aangesloten op mijn Telenet Digicorder, dan verschijnt de melding “HD Copyright Protection Probleem”. Wat nu?

    In de DigiCorder is een menu Instellingen > Voorkeuren > Beeldscherm > Resolutie die op 1080 gezet moet worden.
  • Als ik de GObox heb aangesloten op mijn Horizon box, dan verdwijnt het TV geluid en hoor ik alleen nog de gesproken ondertitels. Hoe los ik dat op?

    In het menu van de Horizon box moet Dolby Digital uitgezet worden.

Kosten

  • Kan de GObox worden vergoed?

    Doorgaans wel, maar dat heeft met verschillende voorwaarden te maken. Onder het kopje contact vindt u verschillende manieren om ons hiernaar te vragen.
  • Wat kost de GObox?

    Hier komen we later op terug.

Twee versies

Met de Webbox of de standalone versie

Lees verder

Demonstraties

  • Limburgs OOG Reuver

    23 februari 2019  13:30 - 17:00
    Broeklaan 2, 5953 NB Reuver, Nederland

    Bekijk meer details

Contact

We adviseren u graag over de mogelijkheden.

Neem contact met ons op.

Hoe kom ik aan een Gobox?

Wij verzorgen de aanvraag bij uw zorgverzekeraar

Lees verder